Peuters opvoeden in het geloof

Peuters opvoeden in het geloof

De Peuterleeftijd is een pittige tijd voor veel ouders. De kleintjes krijgen steeds meer een eigen willetje en je loopt maar achter ze aan te rennen. Hoe vind je nog tijd om naast al het kinder-managen ook nog je geloof te delen met je peuter. Gerdien heeft twee peuters in huis, zij vertelt je in deze blog 3 manieren hoe zij haar peuters wegwijs maakt in het geloof.

Bidden

Hoe doe je dat met met kleine kinderen die nog niet kunnen praten? Ik bedacht mij dat ik zelf als kind voor het slapengaan met mijn moeder een gebedje zong. Dit leek mij een goed begin met een pasgeboren baby. Even een knuffel momentje en samen een gebedje zingen. Daarom heb ik heb een aantal versjes gepakt van het orgineel en deze persoonlijker gemaakt voor mijn jongens. Voorbeeld hieronder met de naam van mijn oudste.

Brendt gaat slapen Brendt is moe
Sluit zijn beide oogjes toe
Here, houdt ook deze nacht
Over Brendt getrouw de wacht
Zorg voor de arme kindren Heer
En herstel de zieken weer
Ja voor alle kindren saam
Bid brendt u in Jezus naam
Doe Brendt dankbaar en gezond
Opstaan in de morgenstond
Als brendt zijn oogjes open doet
Lacht uw zon hem vriendlijk toe
Amen!

Nu moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat het elke avond weer anders is. Soms hebben de jongens alle aandacht en kunnen ze niet stoppen met zingen en soms is er minder aandacht en is 1 versje net haalbaar. Maar dat is ook oké. Ik wil er vooral geen druk opleggen. Het gaat erom dat we er samen van genieten.
Bidden doen we ook voor en na het eten hierbij gebruiken we een standaard kindergebedje. Voordat we gaan eten:
“Heere, zegent u dit eten Amen”
En als we klaar zijn met eten:
“Heere, danku voor dit eten Amen”
Kort, krachtig en zo leren we de jongens van kleins af aan dat het goed is om dankbaar te zijn voor wat we hebben.
Ons doel is dat de jongens als ze wat ouder zijn (basisschool leeftijd) zelf hun gebedje mogen maken: over wat ze gedaan hebben die dag en waar ze dankbaar voor zijn bijvoorbeeld.

Zingen

Niet alleen het avond gebedje word gezongen maar ook andere liedjes komen regelmatig voorbij.
Het verbaasd mij altijd weer hoe snel die kleintjes leren. Mijn oudste van 3 kan liedjes na een paar keer gehoord te hebben al goed meezingen. Hij kent er inmiddels al veel uit zijn hoofd van ‘ de wielen van de bus gaan rond en rond ‘ tot ‘Jezus is de Goede Herder’.
Onze jongste kan nog niet echt praten maar hij maakt de woorden en klanken wel na en dat maakt ze een hartverwarmend duo als ze samen zingen!

Voorlezen

Voorlezen verrijkt de woordenschat en draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Ook kun je er al op jonge leeftijd mee beginnen. Ik vind het mooi dat de jongens zo ook al vroeg kennis kunnen maken met de verhalen uit de bijbel. Bijvoorbeeld ‘jona in de walvis’ Of ‘de ark van noach’. We hebben inmiddels al wat bijbelse prentenboeken bij elkaar gespaard. De peuterbijbel van de Wonderwolk zit hier ook bij. Deze vindt mijn oudste vooral een prachtig boek omdat hij zelf kan kiezen welk verhaaltje hij wil horen!

Natuurlijk zijn er wel meer dan 3 manieren om je kinderen wegwijs te maken in het geloof maar onze hoofddoelen zijn: Bidden, zingen en lezen. Wat zijn die van jou?

Gerdien van Dam is getrouwd met een geweldig lieve man. Moeder van 2 ondeugende boefjes, Brendt (3) Sep (2). Ze werkt in de ouderenzorg.

Samen op ontdekkingsreis

Wil jij met je kind samen God ontdekken? In dit christelijk opvoedboek staan ontzettend veel praktische tips om met kinderen van 0 tm 6 Gods liefde te delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *