In dit huis

In dit huis

Bij veel Joodse huizen zie je bij de rechterdeurpost een langwerpig houten of metalen doosje. Daarin zit een mezuzah-rol; een opgerold stuk papier of perkament met daarop in het Hebreeuws de tekst uit Deuteronomium 6:4-9 en Deuteronomium 11:13-21. Ik vind dit echt een heel mooi gebruik, want dit doosje met deze rol herinnert ouders er iedere keer weer aan dat God wil dat ze thuis hun geloof doorgeven aan hun kinderen. Dat ze over Zijn liefde spreken.

Als ouders proberen we onze kinderen op te voeden tot goede mensen. Maar dankzij Gods genade mogen we hen ook helpen volgelingen te worden van Jezus. Wij zijn geen Bijbelgeleerden of dominees. Toch roept God ons op om dit werk te doen.

Het leven van alledag, de volle agenda, maakt vaak dat juist deze belangrijke taak op de achtergrond verdwijnt. Maar vergeet niet dat het een voorrecht is, dat je jouw kind mag helpen zich te ontwikkelen als kind van de Allerhoogste.

Gods kinderen grootbrengen houdt niet alleen in dat je samen de Bijbel leest. Het gaat erom dat je wat je leert, samen toepast in het dagelijks leven. Toen mijn dochter al op haar eerste schooldag werd uitgelachen door klasgenoten om een laag cijfer en verdrietig thuiskwam, vertelde ik dat ik het ook vaak moeilijk vind als anderen mij beoordelen. Ik vertelde dat ik altijd God vraag om Zijn liefde in mij te laten stromen, zodat ik weet dat Hij altijd van mij houdt. Dat Hij mij gemaakt heeft en dat Hij dat niet minder of verkeerd gedaan heeft. Ik vertelde ook dat het dan soms nog steeds pijn doet als anderen iets van ons vinden en dat verdrietig zijn mag, maar dat God er altijd is om ons te troosten. ’s Avonds bij ons avondgebed hoorde ik haar zachtjes bidden. Ze bad voor een betere schooldag, voor liefde van God in haar hart, maar ook voor Zijn liefde in de harten van haar klasgenootjes! Alle dagelijkse omstandigheden geven ons mogelijkheden om te praten over ons geloof en het in praktijk te brengen.

De manier waarop het er in onze huizen aan toe gaat, vormt de harten van onze kinderen. Hoe pas jij wat je over God hebt geleerd, toe in het dagelijks leven met je kind?

Aisha Meel, oprichtster van de Wonderwolk. Moeder van 3 prachtige kids (Livia (7), Joëlle (5) en Timeon (4)), creatieveling met een doctoraat in de Medische wetenschappen (waar ze niks meer mee doet), maar vooral vurig verlangend naar Gods liefde en nabijheid. Haar wens is om zoveel mogelijk kinderen en ouders dichterbij God te brengen.

Aisha Meel, oprichtster van de Wonderwolk.
Moeder van 3 prachtige kids (Livia (8), Joëlle (6) en Timeon (4)), creatieveling met een doctoraat in de Medische wetenschappen (waar ze niks meer mee doet), maar vooral vurig verlangend naar Gods liefde en nabijheid. Haar wens is om zoveel mogelijk kinderen en ouders dichterbij God te brengen.

Poster in dit huis

Wil jij ook in je huis een zichtbare herinnering maken? Deze poster geeft prachtige leefregels weer: In dit huis… Zetten we God op de eerste plaats (Mattheus 6 : 33) Is Gods plan belangrijker dan dat van ons (Psalm 37 : 4,5) Doen we goed voor God en voor mensen (Micha 6 : 8) Is onze focus op de Heer, niet op wat anderen vinden (Kolossenzen 3 : 1,2) Houden we onze gedachten schoon (Fillipenzen 4 : 8) Dragen we de liefde als een jas (Kollossenzen 3 : 12 – 14) Zijn we een voorbeeld voor anderen (Efeziers 5 : 1,2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *